PI06 Jabinským prielomom k Ľubovnianskemu hradu

Dunajec | Červený kláštor | Stará Ľubovňa | Vyšné Ružbachy
Webkamery | Chodníky | Fotogaléria | Popis | Výlety do okolia
Mapa

Poloha: Ľubovnianska vrchovina, severný Spiš.
    Východiskový bod: Jarabina, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Stará Ľubovňa, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Časový rozvrh: Jarabina - Jarabinský prielom 0h 30" - Dudkova skala 1h 00" - Vabec 1h 00" - Oslí vrch 1h 30" - Ľubovniansky hrad 1h 00" - Stará Ľubovňa 1h 00"

Spolu: 6 hodín
    Prevýšenie: 311 m
    Mapa: Spišská Magura - Pieniny, mierka 1 : 50 000 (list 103), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná celodenná túra vedúca po dobrých cestách a chodníkoch s malým prevýšením a zväčša jednoduchou orientáciou.

Základná trasa: Túra ponúka príjemný pobyt v malebnej krajine Ľubovnianskej vrchoviny, ktorá vzhľadom pripomína anglické parky. Začneme v obci Jarabina (587 m) poniže kostola, odkiaľ sa vyberieme smerom na severozápad po modrej turistickej trase (2806).
    Na asfaltovej ceste vedúcej do obce Litmanová už po necelom 1 km odbočíme doprava na modro značkovanú poľnú cestu. Po krátkom stúpaní na oblý chrbát opäť odbočíme doprava, tentoraz na chodník smerujúci do doliny, ktorú miestni ľudia nazvali Medžipece. Vstup do Jarabinského prielomu vedie cez les, ktorým pôjdeme až k hornému koncu najkrajšej časti tiesňavy.
    Prechod jej najužšou časťou s kaskádou piatich krútňavových hrncov vymletých do tvrdých vápencov si vyžaduje krátke brodenie v studenej vode potoka Malý Lipník. Pozor, v misovitých vyhĺbeninách sú jazierka a v najvyššie položenom krútňavovom hrnci je hĺbka vody vyše 3 m! Úsek dlhý niekoľko desiatok metrov sa končí pri veľkom kameňolome. Pokračujeme výstupom po riečisku do hornej časti tiesňavy.
    Asi 200 m za rozvetvením doliny opustíme západnú vetvu a vystúpime doprava do svahu Dudkovej skaly (838 m) s prekrásnym kruhovým výhľadom. Chodník oblúkom mieri do sedla Vabec (766 m), cez ktorý prechádza rušná asfaltová cesta.
    Priamo v sedle opustíme frekventovanú komunikáciu, po ktorej sme šli takmer 1 km. Odbočíme doľava na žlto značkovaný chodník. Pred tým ako vojdeme do hustého lesa, venujme niekoľko spätných pohľadov parkovo vyzerajúcej krajiny na západe a juhozápade s Pieninami a Tatrami na horizonte. Mierne vystúpime juhovýchodným smerom po zalesnenom chrbte, ktorý nás privedie na ďalší vyhliadkový bod. Oblý vrchol Oslieho vrchu (859 m) pretína červený turistický chodník (0904), po ktorom počas 2. svetovej vojny prenášali poľskí frontoví kuriéri rôzne tajné správy.
    Odbočíme doprava a južnou vetvou červeného chodníka sa dostaneme k vyvýšenine s Ľubovnianskym hradom (660 m).
    Prehliadka jeho vnútorných a vonkajších expozícií je vhodným zavŕšením príjemného výletu po severnom Spiši (na návštevu hradu a skanzenu ľudovej architektúry potrebujeme približne 2 hod.). Na konci výletu absolvujeme ešte 3 km, ktoré nás delia od námestia sv. Mikuláša v centre mesta Stará Ľubovňa (548 m).

Varianty: Za Oslím vrchom môžeme túru predĺžiť o oblúk vedúci po červenej značke poza Široký vrch a okolo kameňolomu Marmon, kadiaľ pôjdeme najskôr po žltej a potom po zelenej značke (spolu 8h 00"). Základnú trasu možno absolvovať aj v opačnom smere (spolu 6h 00").

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy