PI03 Na Veterný vrch

Dunajec | Červený kláštor | Stará Ľubovňa | Vyšné Ružbachy
Webkamery | Chodníky | Fotogaléria | Popis | Výlety do okolia
Mapa

Poloha: Spišská Magura, severný Spiš.
    Východiskový bod: Vyšné Ružbachy, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Vyšné Ružbachy, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Vyšné Ružbachy - Grúň 1h 15" - Veterný vrch 0h 30" - pod Veterným vrchom 0h 15" - Plontana 0h 45" - Zbojnícky stôl 0h 30" - Sovia poľana 0h 30" - Vyšné Ružbachy 1h 00"

Spolu: 4 hodiny 45 minút
    Prevýšenie: 484 m
    Mapa: Spišská Magura - Pieniny, mierka 1 : 50 000 (list 103), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná poldenná túra s neveľkým prevýšením. Na čistinách a rázcestiach treba pozornejšie sledovať turistické značky. Na trase nie je nijaké turistické zariadenie s možnosťou občerstvenia alebo núdzového úkrytu.

Základná trasa: V kúpeľnej obci Vyšné Ružbachy (617 m) si možno okrem príjemných promenádnych trás vybrať aj výlety do lesov v pohorí Spišská Magura.
    Začneme pri termálnom kúpalisku a vydáme sa po červených turistických značkách (0905). Prejdeme po hornom okraji kúpeľného parku a prídeme k Smrtnej jame. Po prehliadke jedného z mnohých ružbašských travertínových kráterov vystúpime chodníkom do strmého svahu Kukura (808 m).
    Zalesnenému vrcholu s televíznym vysielačom sa chodník vyhýba. Po výstupe na hrebeň odbočíme doľava a mierne vystúpime na chrbát Grúňa (1039 m). Za Grúňom opäť odbočíme doľava a pretraverzujeme cez lúku pod vrcholom Veterného vrchu. Z lúky je pekný výhľad do okolia. Na rázcestí Veterný vrch (1112 m) odbočíme doľava a po krátkom hrebeňovom chodníku označenom zelenými turistickými značkami (5713) pohodlne prejdeme na rázcestie Plontana (1040 m), odkiaľ začneme návrat do cieľového bodu.
    Odbočíme doľava na modro značkovaný chodník (2087a), po ktorom klesneme cez les do priehyby. Krátko vystúpime na Zbojnícky stôl (1020 m), avšak vlastnému vrcholu sa vyhneme zľava. Čaká nás pomerne strmý zostup do sedla Sovia poľana (891 m).
    Z bývalej poľany zostal len názov, pretože horskú lúku nahradil smrekovcový les. Na rázcestí si môžeme na zostup do Vyšných Ružbách vybrať z dvoch alternatív. Doľava vedie modrá značka, ktorá smeruje cez dolinu Zálažné. Chodník vpravo (so žltými turistickými značkami) schádza do výrazného sedla medzi Čubou (870 m) a Veľkou Kýčerou (966 m).
    My si zvolíme modro značkovaný chodník, ktorý smeruje na lúky na východnom svahu Kýčery s pekným výhľadom do doliny rieky Poprad. Záverečným klesaním sa dostaneme k chatám na juhozápadnom okraji Vyšných Ružbách.
    Zvyšný čas môžeme využiť na kúpanie na termálnom kúpalisku, či prehliadku pozoruhodných travertínových útvarov v intraviláne obce alebo sochárskych výtvorov vytesaných z travertínu a umiestnených v prírodnej galérii v opustenom kameňolome (na južnom okraji obce).

Varianty: Na rázcestí Veterný vrch môžeme odbočiť doprava na červeno značkovaný chodník a túru ukončiť vo Veľkom Lipníku (spolu 4h 00"). Zo Sovej poľany môžeme do Vyšných Ružbách zísť aj po žltej značke (spolu 5h 00"). Základnú trasu možno absolvovať aj v opačnom smere (spolu 5h 00").

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy