PI01 Hrebeňom Spišskej Magury - západná časť

Dunajec | Červený kláštor | Stará Ľubovňa | Vyšné Ružbachy
Webkamery | Chodníky | Fotogaléria | Popis | Výlety do okolia
Mapa

Poloha: Spišská Magura, severný Spiš.
    Východiskový bod: Strednica, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Magurské sedlo, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Strednica - pod Magurkou 1h 15" - Malá poľana 1h 00" - pod Bukovinou 0h 30" - Smrečiny 1h 00" - Magurské sedlo 2h 00"

Spolu: 5 hodín 45 minút
    Prevýšenie: 244 m
    Mapa: Vysoké Tatry, mierka 1 : 50 000 (list 113), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Nenáročná hrebeňová trasa s málo členitým profilom. V prvej časti po Bukovinu sú viaceré možnosti predčasného ukončenia túry. V úseku za Bukovinou sa pohybuje podstatne menej turistov a zísť z hrebeňa tu možno len po neznačkovaných chodníkoch. Na celej trase nie sú nijaké turistické zariadenia poskytujúce občerstvenie a núdzový úkryt.

Základná trasa: Na začiatku túry nás čaká jediné strmšie stúpanie. Asi po 45" výstupu po zeleno značkovanej trase (5811) od parkoviska pri lyžiarskom areáli Strednica (980 m) sa ocitneme na hlavnom hrebeni Spišskej Magury.
    Najvyšší vrch pohoria Repisko (1259 m) leží asi 3 km smerom na severozápad skrytý v hustom smrekovom poraste mimo dosahu turistických chodníkov. Naša trasa vedie východným smerom po modro značkovanom turistickom chodníku (2807). Najprv mierne vystúpime na vrch Priehrštie (1209 m), ktorý je najvyššie položeným bodom celej trasy. Odtiaľ si hrebeň udržiava približne rovnakú nadmorskú výšku a na viac ako 10 km dlhom úseku neklesá pod 1100 m.
    Pred vrchom Magurka (1193 m) prejdeme cez rázcestie, v ktorom sa zbiehajú turistické chodníky z piatich smerov. Od severu prichádzajú trasy vedúce zo zamagurských obcí Osturňa a Malá Franková, od juhu prichádza chodník zo Ždiaru. Modrý hrebeňový chodník nás povedie východným smerom na Malú Poľanu (1134 m), pod ktorou sa nachádza horná stanica sedačkovej lanovky v Bachledovej doline.
    Po trase sa naskytnú prekrásne pohľady na vrchy Havran a Ždiarská vidla v Belianskych Tatrách. Ďalej na východ sa hrebeňový chodník vyhýba zalesnenému vrcholu Bukoviny (1176 m). Na jej južnom úbočí odbočuje doľava chodník označený zelenými turistickými značkami, ktorým možno popri Jezerskom jazere zostúpiť do obce Jezersko.
    My pokračujeme po modro značkovanej hrebeňovej trase, ktorá za Bukovinou zostupuje na dlhý zalesnený úsek, v ktorom môžeme stretnúť iba málo turistov. Profil chodníka je málo členitý a pohodlný, jednotlivé stúpania a klesania nepresahujú rozpätie 80 m. Najvyšším bodom v tejto časti výletu je vyvýšenina Smrečiny (1157 m).
    Miestami pôjdeme cez poľany, ktoré poskytujú obmedzené výhľady do okolia. V záverečnom klesaní z vrchu Spádík (1088 m) do Magurského sedla (949 m) zostúpime pod úroveň vrstevnice prechádzajúcej vo výške 1000 m.
    Ak chceme na druhý deň pokračovať v prechode hrebeňom Spišskej Magury, mali by sme si pohľadať nocľah v súkromí v Reľove alebo v Slovenskej Vsi. Obe obce sú zo sedla dostupné autobusom SAD. Na stanovanie v Magurskom sedle nie sú dobré podmienky.

Varianty: Hrebeň Spišskej Magury môžeme opustiť na rázcestí pod Magurkou, kde možno odbočiť doprava a po červenej značke zísť do Ždiaru (0h 30"). Ak odbočíme doľava, po červenej značke sa dostaneme do Malej Frankovej (1h 15") a po žltej do Osturne (1h 30"). Na Slodičovskom vrchu môžeme odbočiť doprava a po zelenej značke zostúpiť do Antošovského vrchu (0h 30"). Na Malej poľane sa dá zostúpiť po žltej značke doprava do Bachledovej doliny (0h 30") a po žltej značke doľava do Veľkej Frankovej, príp. neskôr po modrej značke zísť do Jezerska (1h 00"). Pomerne výhodné je absolvovanie základnej trasy v opačnom smere (spolu 5h 45").

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy